BÓL KRĘGOSŁUPA A SIEDZĄCY TRYB ŻYCIA

Obok nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy ból kręgosłupa stał się chorobą cywilizacyjną XXI wieku. Ponad 80% osób odczuwało choć raz w życiu dolegliwości związane z kręgosłupem. Jedną z głównych przyczyn jest przyjmowanie wielogodzinnej pozycji siedzącej. Wcześniej czy później – odzywa się to w kręgosłupie, który nie lubi życia na siedząco, w tej samej pozycji, wykonywania tych samych ruchów przez wiele godzin. Szacuje się, że przeciętny człowiek spędza w pozycji siedzącej około 82 godziny tygodniowo. Czas ten niestety ciągle ulega wydłużeniu, a odsetek Polek i Polaków nie uprawiających żadnej aktywności fizycznej wciąż rośnie.

PRZYCZYNY BÓLU KRĘGOSŁUPA

Przykładem jest praca przy komputerze, podczas której obciążane są m.in. mięśnie stabilizujące kręgosłup. Występuje wówczas zwiększone ciśnienie, czego następstwem jest zniekształcanie dysków międzykręgowych, a to z kolei prowadzi do odczuwania bólu, w tym także tego przewlekłego. Przebieg występowania bólów kręgosłupa może mieć charakter ostry lub przewlekły:

  • ból ostry – krótkotrwały, intensywny, trwa do 2– 3 miesięcy,
  • ból przewlekły – patologiczny, jest objawem, skutkiem choroby, trwa ponad 3 miesiące.

GRUPY ZAWODOWE NARAŻONE NA BÓL KRĘGOSŁUPA

Występowanie dolegliwości bólowych kręgosłupa jest dość częstym zjawiskiem u:

  • pracowników medycznych, w tym m.in. pielęgniarek i położnych,
  • pracowników sektora handlowego,
  • pracowników biurowych,
  • pracowników przemysłu spożywczego,
  • nauczycieli i wielu innych.

CZY ISTNIEJE ,,IDEALNA” POZYCJA SIEDZĄCA DLA KRĘGOSŁUPA?

W celu zmniejszenia dolegliwości bólowych kręgosłupa, fizjoterapeuci oraz lekarze często rekomendują różne sposoby siedzenia. Nie ma jednak jednolitych wytycznych odnośnie najbardziej pożądanej pozycji siedzącej w szczególności, że nasz układ ruchu nie jest w stanie utrzymać jej przez 8 godzin pracy. Obecnie w XXI wieku zaleca się częste zmiany pozycji, częste wstawanie i możliwie jak najwięcej ruchu.

KIEDY WARTO ZASIĘGNĄĆ POMOCY FIZJOTERAPEUTY?

Niezależnie od przyjętej za najbardziej optymalną dla danej osoby pozycji siedzącej, sam instruktaż słowny jest niewystarczający. W tym celu koniecznie jest przprowadzenie instruktażu oraz manualnej korekcji przez terapeutę.

Jeśli chciałbyś zadbać o korekcję swojej postawy oraz dobór prawidłowej pozycji siedzącej w szkole lub pracy, zapraszamy do naszego Centrum Rehabilitacji „Dawcy Zdrowia” na ul. Jemiołowej 26-28 we Wrocławiu.

Więcej informacji możesz uzyskać pod numerem tel. 531 924 344.